Home|sponsoring|Wat maakt een goede rallycrossband?

Een rallycrossband moet aan verschillende eisen voldoen. Er zijn technische voorschriften voor het profiel en de rubbersamenstelling moet geschikt zijn voor grind en asfalt.

Deze banden hebben een complexe constructie die zorgt voor ongeëvenaarde prestaties. De banden moeten sterk en krachtig zijn om de verschillende ondergronden te kunnen trotseren. Dat is niet eenvoudig!

Profielen

Alle gehomologeerde rallycrossbanden moeten een profiel hebben dat voldoet aan specifieke voorschriften. De banden moeten worden goedgekeurd door de FIA. Cooper’s ACB11 Rallycross band is ontwikkeld op basis van gladde rallycross banden. Om aan de voorschriften te voldoen, moet tussen de 17% en 25% van het loopvlak glad zijn; dit wordt ook wel de land-zee verhouding genoemd. De ACB11 is vooral bedoeld voor gebruik in droge omstandigheden en heeft nog een handige truc in petto. De band is ontworpen met het idee om met de hand extra groeven in het loopvlak te snijden. Hierdoor verandert de band van een ‘droge band’ naar een ‘intermediair’ en uiteindelijk een ‘natte band’. Meer groeven zorgen voor een betere waterafvoer. Dit drietraps snijproces stelt teams en coureurs in staat om het profiel van de band aan te passen aan de omstandigheden. Cooper heeft ook een 17 ” volledige RX-race natte band toegevoegd voor het RX kampioenschap. Deze band is speciaal ontwikkeld voor het Europese Rallycrosskampioenschap van dit seizoen.

Rubbersamenstelling

De rubbersamenstelling van de Cooper rallycrossbanden zijn gedurende vele jaren getest en doorontwikkeld om de beste prestaties te leveren. Voor races die plaatsvinden van het koude Scandinavië tot het warme Zuid-Europa, Brazilië of de Verenigde Staten. Rekeninghoudend met verschillende banen en ondergronden. Het assortiment heeft zich in de loop van afgelopen decennia aangepast aan de veranderende voertuigen en sportieve voorschriften, te beginnen met banden voor achterwiel-, voorwiel- en vierwielaandrijving. Doorgaans werkt een rallycross compound het best op 90 °C op gemengde ondergronden, maar deze gaat graag naar 120 °C in warmere omstandigheden of op banen die meestal verhard zijn.

Opbouw

Elke Cooper rallycrossband is met de hand gebouwd, met behulp van de beste materialen om ervoor te zorgen dat de rubbersamenstelling en het loopvlak hun optimale werk kunnen doen. Meerdere lagen Kevlar en nylon in de zijwanden zorgen voor sterkte en flexibiliteit. De banden zijn ontworpen om te reageren op de behoeften van de bestuurder, terwijl ze ook in staat zijn om de zware belasting te doorstaan. De banden kunnen veel hebben, maar u zult af en toe deflatie opmerken, meestal nadat het voertuig net iets te hard over een hobbel is gegaan of een botsing heeft gehad met een ander voertuig. Meestal is een deflatie het gevolg van het raken van de velg of het afbreken van het ventiel tijdens de botsing.

Testen

Cooper streeft er al meer dan 20 jaar naar om de snelste en beste banden te maken voor de bestuurder, door continu te testen en te ontwikkelen. Om voorop te blijven lopen in de competitieve bandenmarkt, probeert het ontwikkelingsteam regelmatig nieuwe samenstellingen en constructies uit in eigen tests. Op deze manier werkt men aan rallycrossbanden die ronde na ronde hun dienst bewijzen in de zwaarste races ter wereld en meest spectaculaire vorm van motorsport.