het nieuwe EU-bandenlabel
1 mei 2021
De Europese Unie heeft zich geëngageerd om een Energieverbond op te richten met een toekomstgericht klimaatbeleid. Brandstofefficiëntie en het daarmee samenhangende kader van het energiebeleid is een cruciaal element daarvan.
De transportsector is volgens de verslagen goed voor een derde van het energieverbruik van de Unie, waarbij het transport over de weg in 2015 verantwoordelijk was voor circa 22% van de totale broeikasgassen van de Unie.
Banden zijn, voornamelijk wegens hun rolweerstand, verantwoordelijk voor 20 tot 30% van het brandstofverbruik van voertuigen. Een reductie in de rolweerstand van banden zou daarom aanzienlijk bijdragen tot de brandstofefficiëntie van het wegtransport en de broeikasgassen.
Om het hoofd te bieden aan de uitdaging om de CO2-emissies van het wegtransport te reduceren, werken de lidstaten in samenwerking met de Commissie, aan het opstellen van frameworks die innovatie inzake brandstofefficiënte en veilige banden aanmoedigen.
Het verbeteren van de etikettering van banden zal de consumenten meer relevante en beter vergelijkbare informatie bieden over de brandstofefficiëntie, de veiligheid en het geluid om kosteneffectieve en milieuvriendelijke beslissingen te nemen bij het kopen van banden.
Vanaf zaterdag, 1 mei 2021, zal een nieuw label worden aangebracht op alle nieuwe banden in de Europese Unie die vanaf die datum beschikbaar zal zijn. Het label heeft de classificatie bijgewerkt voor brandstofefficiëntie, de grip op een nat wegdek (remafstand op een nat wegdek) en het rolgeluid.
Hieronder ziet u een voorbeeld hoe het nieuwe EU-label eruit zal zien voor ieder van onze Cooper-merken:
WAT BETEKENT HET LABEL?
ROLWEERSTAND 5 klassen van E (minst efficiënt) tot A (meest efficiënt) Het effect kan variëren tussen voertuigen en rijomstandigheden, maar het verschil tussen een E- en A-klasse voor een complete set banden kan maar liefst een vermindering van maximaal 7,5% * brandstofverbruik opleveren. Opmerking: brandstofbesparing en verkeersveiligheid zijn sterk afhankelijk van het gedrag van de bestuurders en ecologisch rijden kan het brandstofverbruik aanzienlijk verminderen. |
GRIP OP NAT WEGDEK 5 klassen van E (langste remafstand) tot A (kortste remafstand) Het effect kan variëren tussen voertuigen en rijomstandigheden, maar in het geval van maximaal remmen kan het verschil tussen een E- en een A-klasse voor een complete set banden maar liefst zorgen voor een 30% kortere remweg (dit houdt in dat een personenwagen die 80 km/u rijdt een, tot 18 meter, kortere remweg kan hebben). Opmerking: stopafstanden moeten altijd in acht worden genomen. |
EXTERN ROLGELUID Naast de geluidswaarde in Decibel dB (A) geeft een pictogram aan of het externe rolgeluid van de band boven of onder de toekomstige Europese verplichte grenswaarde ligt. Klassen C = luidruchtige band, tussen de toekomstige grenswaarde en 3dB hieronder Klassen B = gemiddelde band, of meer dan 3 dB onder de toekomstige grenswaarde Klassen A = geluidsarme band NB: Het externe rolgeluid van de band is niet volledig gecorreleerd met het interieurgeluid van het voertuig. |
Naast de brandstofefficiëntie (rolweerstand), de grip op een nat wegdek en de geluidsemissie, zal het label ook aanduiden of de band geschikt is voor Sneeuw en ijs met de volgende pictogrammen:
SNEEUW IJS
Verder zal het nieuwe label een QR-code bevatten die de gebruikers verwijst naar de EPREL-databank (European Product Database for Energy Labelling). Het scannen van de QR-code zal de gebruikers toegang bieden tot de informatie over iedere specifieke band. Naast het label zal het ook mogelijk zijn om het productinformatieblad te bekijken dat details geeft over het bandengamma/de maten/de belasting en de snelheid, samen met hun labelscores. Hieronder ziet u een voorbeeld van dit productinformatieblad: